ANWB slipcursus

Op zondag 7 februari heb ik met Rowenna een ANWB slipcursus gedaan.

Officieel heet het een ANWB slip en grip cursus, maar vooral het slippen is natuurlijk leuk om te doen. Het terrein dicht bij Lelystad bestaat uit een aantal banen waar verschillende oefeningen kunnen worden gedaan:

  • Remproef: zo snel mogelijk van 100 km/uur naar 0 km/uur. Tijdens het remmen moet je ook nog proberen uit te wijken.
  • Onderstuur slip: te hard door de bocht waardoor de auto rechtdoor gaat, terwijl jij een bocht wil maken.
  • Overstuur slip: de achterkant van de auto breekt uit en wil de voorkant inhalen.
  • Combinatie van remproef en uitwijken op een gladde helling met aan het einde een scherpe bocht.

Bij binnenkomst om 09:00 worden de bijna 50 deelnemers verdeeld in 4 groepen. Onze groep bestaat uit 10 mensen. Per groep is er 1 instructeur en 3 auto’s. De instructeur heeft een portofoon om met alle auto’s tegelijk contact te houden. Dat werkt beter dan ik had verwacht. De instructeur ziet alles, ook als je het stuur verkeerd vast hebt (tegenwoordig niet meer 10 over 10, of 10 voor 2, maar kwart voor drie). Hij is via de portofoon ook heel goed te verstaan. De VW Golf waar we in zitten, heeft een knop waarmee het ABS en ESP (stabilisatie) systeem uitgezet kan worden. Daarnaast is 1 van de 3 auto’s uitgerust met winterbanden, zodat het aantal mogelijke variaties voor de proef nog groter is.

Om sneller in een slip te raken, wordt het wegdek natgespoten en is het gemaakt van een materiaal wat gladder is dan asfalt. Je kunt er wel gewoon op lopen, maar wanneer met de auto remt en je hebt geen winterbanden/ABS, dan kun je sturen wat je wil, maar je gaat gewoon rechtdoor.

Per baan voeren we een aantal oefeningen uit. Je maakt 3 of 4 rondjes en dan wissel je van bestuurder. Wanneer iedereen een keer geweest is, doen we dezelfde oefening nog een keer, maar dan zonder ABS. Af en toe wissel je ook nog van auto, zodat je ook weet wat het is om met winterbanden te rijden. De auto met winderbanden is veruit het minst populair, want de oefeningen zijn daarmee een stuk eenvoudiger. Of juist moeilijker: om overstuur in de bocht te veroorzaken met je veel harder rijden dan wanneer je geen winterbanden hebt. Waar de auto’s zonder winterbanden al met 20 km/uur niet meer te besturen zijn, kan de auto met winterbanden tot 60 km/uur door de bocht voordat je iets van verminderde grip merkt.

Bij alle oefeningen is het de bedoeling dat je in een slip raakt en vervolgens probeert zo snel mogelijk weer uit de slip te komen. Vooral de overstuur slip vergt wat oefening: je moet toch sneller aan het stuur draaien dan ik had verwacht. Om het uitwijken nog wat moeilijker te maken, zijn er op de laatste baan (de gladde helling) twee ‘watermuren’. De watermuur loopt over de gehele breedte van de weg en is verdeeld in drie delen. Door twee van de drie delen aan te zetten, ontstaat er een gat in de muur waar de auto net doorheen kan. Omdat je vooraf niet weet welke delen van de muur omhoog komen, kun je pas op het laatste moment uitwijken.

Een aantal oefeningen zijn te gevaarlijk om door deelnemers te laten uitvoeren, maar wel nuttig om te ervaren. Het gaat dan vooral om het verschil wel/geen ABS, stabilisatie of winterbanden in extreme situaties. Dit soort oefeningen voert de instructeur zelf uit, waarbij een aantal deelnemers aan de zijkant toekijkt en een aantal in de auto zitten. De leukste (meeste rondjes gedraaid) hiervan is het vol remmen met 2 wielen in de berm, zonder ABS:

[flashvideo file=/wp-content/uploads/2010/02/slip2.flv image=/wp-content/uploads/2010/02/slip.jpg /]

Wanneer je dezelfde actie uitvoert met ABS, dan levert dat een saai filmpje op (daarom ook geen filmpje): de auto mindert vaart tot je stil staat, zonder ook maar 1 rondje te draaien. Het stuur, dat de instructeur in beide situaties niet vast heeft, trekt wel een beetje naar 1 kant, maar de ABS zorgt er voor dat de auto gewoon rechtdoor gaat.

Onze Opel Corsa uit 1997 heeft geen ABS, stabilisatie of winterbanden. We zijn nu ervaringsdeskundige in het verschil tussen het wel en niet hebben van die systemen. We stappen daarom met gezonde angst in onze auto de 100km naar huis te rijden…

Een gedachte over “ANWB slipcursus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *